sobota, 16 lutego 2013

Kawowy rarytas



Przepis na to ciasto, poleciła mi moja mama dawno, dawno temu.  Leżał tak sobie wydrukowany, zapomniany ładnych kilka miesięcy. Miałam już nawet dwa podejścia do jego zrobienia, ale zawsze coś stawało na przeszkodzie. Zrobienie tego ciasta wymaga nieco czasu, ponieważ każdą z trzech warstw trzeba zrobić oddzielnie. Biszkopt po upieczeniu musi ostygnąć przed nałożeniem masy budyniowej. W tygodniu po pracy nawet się nie zabierałam za jego przygotowanie. 

Jednak „kawowy rarytas” doczekał się swojego czasu w weekend,  a konkretnie postanowiłam się zabrać za niego pewnej niedzieli.  Dzień ten prawie w całości przeznaczyłam na gotowanie i pieczenie. Najpierw zrobiłam spód ciasta, czyli kakaowy biszkopt. Kiedy się piekł, a potem stygł przygotowywałam inne dania oraz masę budyniowo-maślaną z brzoskwiniami. Na koniec krem kawowy przygotowany z mleka i śnieżki oraz czekoladowej kawy cappuccino. Krem wyszedł wyjątkowo pyszny! Jedząc go miałam wrażenie, że spijam piankę z cappuccino. Owoce brzoskwini, dodatkowo przyjemnie orzeźwiają smak ciasta. 

Ciasto piekłam w prostokątnej blaszce ( 25 na 30 cm). Ostatnia warstwa wypełniła formę idealnie po same brzegi. Jeżeli spodziewacie się licznych gości, „kawowy rarytas” będzie dobrym wyborem, ponieważ z podanych ilości składników, wyjdzie Wam szesnaście naprawdę dużych kawałków. 

Jeszcze jedna uwaga odnośnie żelatyny: mieliście okazję poczytać o moich przygodach związanych z żelatyną przy okazji opowieści o serniku, dlatego też jestem wyczulona na tym punkcie i dodałam pięć łyżeczek mimo, że w przepisie polecono dodać trzy. Ostateczną decyzje jednak pozostawiam dla Was. 

Kawowy rarytas
Składniki:

Ciasto:

  • 4 jajka
  • ½ szklanki cukru
  • ¾ szklanki mąki
  • budyń śmietankowy ( u mnie bez cukru)
  • łyżeczka kakao
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • ½ łyżeczki octu

Masa budyniowa:

  • 2 szklanki mleka
  • 2 budynie śmietankowe (u mnie bez cukru )
  • 5 płaskich łyżek cukru
  • 250 g masła
  • mała puszka brzoskwiń (4-6 połówek)

Krem kawowy:

  • 2 opakowania „śnieżki”
  • 10dag czekoladowej kawy cappuccino
  • 3-5 łyżeczki żelatyny
  • ½ szklanki mleka lub wody (u mnie mleko)
  • kakao do posypania masy

Dodatkowo:

  • tłuszcz do posmarowania blachy
  • buka tarta do posypania blachy
  • sok z brzoskwiń lub herbata do nasączenia biszkoptu (u mnie herbata)


Przygotowanie:

W pierwszej kolejności należy przygotować biszkopt. W tym celu trzeba oddzielić żółtka od białek. Ocet dodać do żółtek. Mąkę wymieszać z budyniem śmietankowym, kakao i proszkiem do pieczenia.  Białka ubijać, dodając cukier. Następnie dodać żółtka oraz mąkę wymieszaną z pozostałymi składnikami. Ubijać do uzyskania jednolitej masy. 

Blachę wysmarować tłuszczem i posypać bułką tartą. Ciasto wyłożyć do formy, równomiernie rozprowadzić, a następnie piec około 40-45 minut (do tzw. „suchego patyczka”) w temperaturze 180 stopni. Po upieczeniu, biszkopt odstawić do wystudzenia. Chłodne ciasto gęsto ponakłuwać widelcem i nasączyć sokiem z brzoskwiń lub przestudzoną herbatą.

Z mleka, proszku z budyniów śmietankowych i cukru przygotować budyń.  Miękkie masło utrzeć mikserem z ostudzonym budyniem. Brzoskwinie pokroić w niedużą kostkę, dodać do masy i wymieszać. Następnie masę budyniowo-maślaną wyłożyć na biszkopt i równomiernie rozprowadzić. 

Żelatynę namoczyć w mleku, kiedy napęcznieje, podgrzać. Kiedy żelatyna się rozpuści, mleko odstawić do wystudzenia. Śnieżkę ubić według przepisu na opakowaniu. W trakcie ubijania dodać kawę cappuccino.  Następnie powoli wlać mleko z żelatyną i całość wymieszać.  Krem kawowy rozprowadzić jednolicie na masie budyniowej (najlepiej wygładzić szeroki nożem). Po wierzchu posypać  kakao. Ciasto przed podaniem wstawić do lodówki, aby krem kawowy stężał. 
Kawowy rarytas

Kawowy rarytas

Kawowy rarytas

Kawowy rarytas

3 komentarze:

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj