niedziela, 24 marca 2013

Mocno czekoladowa babka ucierana

Jak już zrobiłam pierwszą babkę piaskową, to teraz jak to się mówi „idę w galop babkowy” :P Oczywiście żartuję, nie ma co przesadzać, ale chciałam Wam zaprezentować przynajmniej jeszcze jedną babkę przed świętami no i się udało!

Tym razem zdecydowałam się na babkę mocno czekoladową (pod kątem mojego domowego wielbiciela czekolady, czyli męża). Do ciasta dodałam kakao, tabliczkę gorzkiej czekolady i kilka orzechów włoskich.

Mocno czekoladowa babka ucierana

Pewnie zastanawiacie się co to za niebieska polewa, która polałam babkę? Otóż zdradzę Wam, że pokusiłam się o zakup kilku barwników i co prawda mam w planach nieco inne ich użycie (to jeszcze pozostanie tajemnicą), ale nie mogłam wytrzymać z ciekawości jaki będzie efekt dodania ich do czegoś i przy pierwszym wypieku od razu musiałam wypróbować. Z efektu jestem całkiem zadowolona, a jak Wam podoba się moja babka oblana błękitem? Mam nadzieję, że jeżeli moje plany wyjdą to już niebawem na tym blogu będzie bardzo wiosennie i kolorowo.

Składniki:
Mocno czekoladowa babka ucierana

Ciasto:
  • 300 g maki pszennej
  • 2 łyżki kakao
  • łyżeczka kawy rozpuszczalnej (ziarenek)
  • łyżeczka sody oczyszczonej
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • kilka orzechów włoskich
  • 150 g cukru
  • łyżeczka cukru waniliowego
  • 125 g masła w temperaturze pokojowej
  • 2 jajka
  • 150 ml mleka

Polewa:
  • 38 g białej czekolady
  • 18 g masła
  • łyżka mleka
  • 47 g cukru pudru
  • odrobina niebieskiego barwnika (na koniuszku wykałaczki)

Dodatkowo:
  • tłuszcz i bułka tarta do formy

Przygotowanie:

W misce wymieszać przesianą mąkę, kakao, kawę, sodę, posiekaną lub startą czekoladę oraz posiekane orzechy włoskie. Białka oddzielić od żółtek i ubić je na sztywną pianę. Masło, cukier, cukier waniliowy i żółtka utrzeć mikserem na gładką masę, następnie cały czas ucierając dodawać suche składniki na przemian z mlekiem. Na koniec wmieszać ubite białka.

Uwaga: Do ciasta można dodać 100 g powideł śliwkowych, należy wtedy zmniejszyć ilość mleka do około 100 ml aby ciasto nie było za luźne. 

Formę na babkę wysmarować tłuszczem i obsypać bułką tartą, następnie przełożyć do niej ciasto i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 50 minut. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 160 stopni i piec babkę jeszcze przez około 10-15 minut (do tzw. „suchego patyczka).

Kiedy babka wystygnie przygotować polewę. Do rondelka wrzucić czekoladę, masło i wlać mleko. Podgrzewać w kąpieli wodnej, cały czas mieszając, aż wszystkie składniki się rozpuszczą i połączą. Następnie rondelek zdjąć z kąpieli wodnej, dodać cukier puder i dokładnie go wmieszać łyżką lub blenderem (mieszałam łyżką). Na koniec, za pomocą wykałaczki do gładkiej masy dodać odrobinę niebieskiego barwnika (nabrać na koniuszek wykałaczki) i mieszać do uzyskania jednolitego koloru. Polać babkę, ewentualnie ozdobić posiekaną czekoladą lub orzechami włoskimi.

Uwaga: Polewa dosyć szybko zastyga :)

Mocno czekoladowa babka ucierana

Mocno czekoladowa babka ucierana

Mocno czekoladowa babka ucierana


Wielkanocne Smaki III

18 komentarzy:

  1. Ojej, jaka śliczna! Wygląda FANTASTYCZNIE!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie się prezentuję z tą 'morską' polewą:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za miłe słowa i bardzo się cieszę, że podoba Wam się moja eksperymentalna polewa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny kolorek polewy..dziękuję za udział w akcji..

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna ta Twoja babka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Łał, ten barwnik powoduje, że wygląda obłędnie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. piękna. taka inna. aż szkoda jeść :)

    www.mojezycie-przedslubem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Pięknie wygląda, polewa dodaje uroku:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Smerfy miałyby uciechę ! Podpowiedz proszę, gdzie takie barwniki kupić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co słyszałam, najlepsze są produkty firmy Wilton i możesz je kupić tu: www.aledobre.pl. Jednak dla mnie te pojemności (28g) były za duże, więc zdecydowałam się kupić kilak kolorów, ale mniejszych (5g). Barwników używa się tak małe ilości, że pięciogramowe słoiczki wystarczą na długo-tak sądzę :). Zakupu dokonałam na allegro, dokładnie tutaj:
      http://allegro.pl/barwniki-spozywcze-barwnik-spozywczy-sloiczki-13k-i3102215190.html
      Kolor, którego użyłam do polewy to jasny niebieski. Barwniki w proszku mogą mieć szerokie zastosowanie do wszelkich polew, lukrów, kremów maślanych czy bitej śmietany. Nie zmienią konsystencji naszej masy, w przeciwieństwie do barwników płynnych.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  10. Dziękuję bardzo,zamówię, bo ten niebieski lukier robi wrażenie!

    OdpowiedzUsuń
  11. U mnie ma cudownie turkusowy kolor Twój lukier :) Uśmiechnęłam się do niego z niekłamanym zachwytem :)
    A czekoladowa babka musi być pyszna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolor istotnie jest piękny :) Pod koniec tygodnia tęż będzie coś z jego użyciem i jeszcze inne cudne kolorki wystąpią - zapraszam!

      Usuń
  12. Pozwolę sobie tylko zwrócić uwagę moi kochani, że to jest polewa z białej czekolady, a nie lukier ;P

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj