sobota, 28 grudnia 2013

Risotto Alla Marinara Con Verdure

Risotto z owocami morza i warzywami

Dziś prezentuję Wam kolejny przepis Dwóch łakomych Włochów. Tym razem na obiad wybrałam ryż z owocami morza i warzywami. Do przepisu wprowadziłam sporo zmian, które znajdziecie poniżej w nawiasach. Przede wszystkim zmniejszyłam porcję ryżu o połowę, a co za tym idzie również ilość bulionu. Przy owocach morza, również nie trzymałam się podanych porcji, po prostu wykorzystałam wszystkie mrożone małże, krewetki i kalmary jakie miałam. Nie mam wrażenia, aby moje danie ucierpiało na tych zmianach, a wręcz przeciwnie :). Dla Was jednak podaję również oryginalne ilości składników.

Jeżeli pominiecie etap czyszczenia małży, wykorzystując np. mrożone skorupiaki tak jak ja, przygotowanie tego dania będzie bardzo proste. Pozostanie bowiem tylko posiekanie warzyw oraz cierpliwe mieszanie ryżu, aby powoli wchłonął bulion.  

Risotto z owocami morza i warzywami

Źródło przepisu: „Dwaj łakomi włosi”  A. Carluccio, G. Contaldo (plus moje zmiany)


Składniki dla 4-6 osób (u mnie 2-3 porce):
  • 1 litr bulionu warzywnego (u mnie 500 ml)* 
  • 600 g małży (pominęłam) 
  • 600 g omułków (u mnie 80g) 
  • 7 łyżek stołowych oliwy z oliwek
  • 1 ząbek czosnku w całości
  • 150 g młodych kalmarów (u mnie 250 g mrożonych) 
  • 150 g krewetek (u mnie 250 g) 
  • 1 mała cebula
  • 1 mała marchewka
  • 400 g ryżu arborio (u mnie 200g) 
  • 50 ml białego wina
  • 200 g cukinii (u mnie jedna mała cukinia) 
  • 200 g czerwonej papryki (u mnie jedna średnia papryka) 
  • sól morska
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • garść drobno posiekanej natki pietruszki
*można wykorzystać zamrożony bulion, wtedy należy go wyjąc z zamrażarki kilka godzin wcześniej.

Przygotowanie:

Bulion zagotować w rondlu i pozostawić na małym ogniu. Omułki i małże DOKŁADNIE WYSZOROWAĆ. W dużym garnku rozgrzać 3 łyżki oliwy, wrzucić czosnek i smażyć przez minutę, następnie wrzucić skorupiaki. Gotować pod przykryciem na dużym ogniu przez kilka minut, aż skorupy się otworzą. Zestawić z ognia i pozostawić do wystygnięcia. Wyrzucić wszystkie skorupiaki, które się nie otworzyły. Wybrać mięso w muszli (zachować kilka skorupiaków w całości do dekoracji). Wybrane mięso przepłukać i odstawić na bok zachowany płyn.

Uwaga: użyłam zamrożonych omułków, które mi wcześniej zostały, więc powyższy etap pominęłam.  

W drugim garnku rozgrzać 2 łyżki oliwy z oliwek. Wrzucić pokrojone w krążki kalmary, następnie krewetki, omułki i małże, dodając je razem z płynem. Gotować przez 4 minuty, aby smaki się połączyły (gotowałam dłużej, ponieważ moje owoce morza były zamrożone). Zestawić z ognia i odstawić na bok.

W średniej wielkości rondlu (lub w woku) rozgrzać pozostałą oliwę, wrzucić drobno posiekaną cebulę oraz marchewkę i podsmażyć. Dodać ryż i gotować przez minutę mieszając. Wlać wino i mieszać, aż płyn wyparuje. Zacząć wlewać bulion, chochla po chochli, czekając przed każdym dolaniem bulionu, aż płyn zostanie wchłonięty. Po 10 minutach gotowania i mieszania dodać drobno posiekaną cukinię, paprykę, owoce morza oraz płyn. Doprawić do smaku i kontynuować gotowanie, aż do wykorzystania całego bulionu. Zaczekać, aż ryż będzie al. dente, następnie zestawić rondel z ognia. Do risotto wmieszać połowę pietruszki i przed podaniem odstawić na minutę. Podawać dekorując zachowanymi w całości skorupiakami i pozostałą natką.

Czas przygotowania: 60 minut

Risotto z owocami morza i warzywami

Risotto z owocami morza i warzywami

2 komentarze:

  1. Też mam tę książkę, ale tego przepisu jeszcze nie wypróbowywałam, a jest naprawdę zachęcający.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj