poniedziałek, 29 lipca 2013

Keks dla osób, które nie lubią keksów :P

To jest keks dla osób, które nie lubią keksów – dlaczego? To proste :) Ani ja za keksem nie przepadam, ani mój mąż, ani jak się potem okazało żadna z poczęstowanych ciastem osób. Co mnie właściwie podkusiło do zrobienia tego ciasta – nie pytajcie, bo nie wiem :P Nigdy keksów nie robiłam, nigdy ich nie jadłam, a tu proszę wyszło ciasto tak pyszne i według niektórych do typowego keksa nie do końca podobne… Tak, zdecydowanie każdy kto spróbował ciastem był zachwycony, a w końcu pięć osób nie może się mylić :P

Keks
Kiedy już wpadłam na ten genialny plan upieczenia keksa, dokopałam się do sześciu zupełnie różnych przepisów i tak mnie to trochę skołowało, że nie mogłam się zdecydować na żaden z nich, dlatego też rozochocona po eksperymentach z TARTĄ Z LETNIMI OWOCAMI ułożyłam sobie swój przepis. Laskę wanilii dodałam tylko dlatego, że akurat jestem w posiadaniu kilku i pomyślałam, że się nada. Kochani ta laska wanilii po prostu musi tu być! Ona nadaje tak niesamowity aromat i smak dla tego ciasta, że nie wyobrażam sobie teraz, aby zabrakło tego składnika. Za to dosyć dowolna jest kwestia bakalii. Zdecydowałam się na rodzynki, morele, śliwki i śladową ilość skórki pomarańczowej, jednak możecie użyć także np. suszoną żurawinę. Dobrym pomysłem będzie tez dodanie wiórków kokosowych.

Nosiłam się z zamiarem nasączenia bakalii w rumie, jednak ostatecznie babcia odwiodła mnie od tego pomysłu, ponieważ bakalie w cieście lubią opaść, a takie ciężkie i nasączone tym bardziej.  Moje bakalie były zatem suche, jednak w czasie pieczenia i tak nasiąkają nieco od ciasta. Za to ułożyły się bardzo równomiernie na całej wysokości mojego keksa. Zapraszam Was serdecznie do wypróbowania poniższego przepisu i tych co lubią takie ciasto – może spodoba Wam się taka wersja i tych co nie lubią – jestem przekonana, że je pokochacie tak jak ja!

Keks

Przepis własny
Keks

Składniki:
  • 300 g mąki pszennej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 laska wanilii*
  • 5 jajek (białka i żółtka oddzielnie)
  • 300 g ulubionych bakalii (u mnie: 100 g rodzynki, 100 g morele, 20 g skórka pomarańczowa i 80 g śliwki)
  • 250 g masła (w temperaturze pokojowej)
  • 170 cukru

Polewa ganache:
  • 150 g czekolady mlecznej
  • 125 g śmietany kremówki 36%

Dodatkowo:
  • tłuszcz do formy
  • ulubione bakalie do dekoracji (u mnie posiekane migdały)

*ważne jest w tym przepisie, aby użyć ziaren z laski wanilii, a nie cukier waniliowy, czy aromat.

Przygotowanie:

Mąkę przesiać do miski, połączyć z proszkiem do pieczenia i ziarnami z laski wanilii. Białka oddzielić od żółtek i ubić. Przygotować bakalie: rodzynki sparzyć wrzątkiem, większe takie jak np. morele, śliwki czy orzechy pokroić na drobne kawałki.

Masło utrzeć z cukrem na gładką masę, dodawać po jednym żółtku na przemian z mąką, za każdym razem dokładnie ucierając ciasto. Na koniec łyżką wmieszać ubite białka, a następnie bakalie. Ciasto przełożyć do długiej (30-35cm) wysmarowanej tłuszczem keksówki i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 50-60 minut do tzw. „suchego patyczka”.

Po upieczeniu ciasto wystudzić na kratce. Przygotować polewę. W tym celu w rondelku rozgrzać śmietanę kremówkę (doprowadzić prawie do wrzenia). W drugim naczyniu połamać czekoladę na drobne kawałki i zalać gorącą kremówką, a następnie mieszać do czasu rozpuszczenia się czekolady. Na chwilę odstawić i przestudzoną polewę rozsmarować na keksie, po czym posypać wierzch ciasta ulubionymi bakaliami.

Keks
 
Keks

8 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Keks dla osób, które nie lubią keksów, dobre:) Dla mnie są keksy i keksy - z jednej stroną stoją ciasta mojej babci i mamy, z drugiej cała reszta. To 'obcych' keksów nawet nie podchodzę, natomiast to wypieków wspominanych wcześniej pań - czemu nie. Natomiast fanem tradycyjnego keksa raczej nie jestem, niemniej ten przepis trzeba będzie wypróbować:) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do wypróbowania i ciekawa jestem opinii :)

      Usuń
  3. wychodzi na to, że keks keksowi nie równy :) ten wygląda bardzo pysznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny przepis! Nie jestem fanką keksów (właściwie wcale ich nie lubię), ale ten zmienił całkowicie moje podejście. Nie smakuje jak tradycyjny keks, tylko jak pyszne domowe ciasto :) Myślę, że zasmakuje większości. Pycha! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W końcu to keks dla osób które nie lubią keksów :P

      Usuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj