sobota, 19 kwietnia 2014

Mazurek pomarańczowy

Ach ten mazurek, co ja się z nim namęczyłam :P. Ale nie dlatego, że przepis był zły, nie nie, to bardziej moje kombinatorstwo i chęć upieczenia ciasta idealnego wzięła górę. Zaczęło się od tego, że zrobiłam rant, który podczas pieczenia rozpłynął się i totalnie zrównał z powierzchnią reszty ciasta. Nie robiłam wcześniej pomarańczowej masy, więc sądziłam, że rant faktycznie jest potrzebny, bo inaczej masa spłynie. Upieczony spód zatem zaczęłam przycinać do prostokątnej formy, bo ciasto piekłam na zwykłej blasze takie dużej z piekarnika. No i rozpoczęły się przymiarki i docinki, aż w  końcu się udało J. Po tych zabiegach które zajęły mi kilkadziesiąt minut i spowodowały też przełamanie spodu, wylałam pomarańczowe nadzienie, które było na tyle gęste, że i bez przycinania do formy i bez rantu nic by się nie rozlało. Moje starania nie były potrzebne, jednak najważniejsze, że ciasto wyszło bardzo smaczne! W oryginalnym przepisie polecono wykorzystać tylko dwie pomarańcze, jednak nie chciałam, aby nadzienia było mało w porównaniu z dość grubym spodem ciasta, stąd wykorzystałam cztery owoce pomarańczy. Ilość cukru zwiększyłam o 100 g, nie dwukrotnie, ponieważ byłoby za słodkie, a tak wyszło w sam raz.

Mazurek pomarańczowy
Przy okazji tego wpisu składam Wam najserdeczniejsze życzenia na Święta Wielkanocne! Rodzinnej atmosfery, smacznego jajka, a przede wszystkim spokoju i odpoczynku od codzienności!!!

Mazurek pomarańczowy

Źródło przepisu: Magazyn „Kuchnia” plus moje zmiany

Składniki:

Ciasto:
  • 600 g mąki krupczatki
  • 250 g cukru pudru
  • 350 g masła
  • 3 żółtka (u mnie 4) 
  • szczypta soli

Masa:
  • 4 pomarańcze
  • 1 cytryna
  • 250 g cukru*

* jeśli wolicie słodsze masy dodajcie 300 g cukru

Przygotowanie:

Mąkę wymieszać z cukrem pudrem, posiekanym masłem, żółtkami (jeżeli po dodaniu 3 żółtek ciasto nie będzie chciało Wam się zagnieść dodajcie jeszcze jedno) i solą. Zagnieść kruche ciasto, owinąć w folię spożywczą i wstawić na 1 godzinę do lodówki. Wyjąć, rozwałkować na gruby placek, ułożyć na blasze (o wymiarach ok. 35x25 cm) wyłożonej papierem do pieczenia, formując rant (niekoniecznie) i gęsto ponakłuwać widelcem. Piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez 15-10 minut, do uzyskania złotego koloru. 

Pomarańcze i cytryny wyszorować w gorącej wodzie. Skórkę zetrzeć (bez białej, gorzkiej warstwy), a miąższ zmiksować. Skórkę, miąższ i cukier podgrzewać w rondlu przez ok. 30 minut, często mieszając. Kiedy masa zgęstnieje, ciepłą wylać na upieczony spód mazurka (masa powinna być na tyle gęsta, że nie ścieka nawet na spodzie bez rantu) i odstawić do zastygnięcia. Udekorować kandyzowaną pomarańczą, lukrem lub migdałami. 

Smacznego!!!

Mazurek pomarańczowy
 
Mazurek pomarańczowy

Mazurek pomarańczowy
Wielkanocne Smaki - edycja IV

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj