sobota, 11 maja 2013

Biszkopt kakaowy z truskawkami

Mój kakaowy biszkopt z truskawkami miał być czekoladową roladą :P Jak widać, jednak rzeczywistość zmodyfikowała moje plany, choć do ostatniej chwili wierzyłam, że jednak biszkopt w roladę zwinąć się uda.  

Muszę przyznać, że zawiodłam się nieco na przepisie z pisma „Dekoracja ciast”, z którego to owa rolada miała powstać. Zaniepokoiło mnie to, że do pieczenia ciasta polecono użyć dość małej formy 20x30cm, podczas gdy piekąc wcześniej moją roladę malinową użyłam do biszkoptu dużo większej blachy 30x40cm. Ciasta jednak nie wyszło na tyle dużo, aby upieczenie go w znacznie większej formie miało sens, więc upiekłam w tej małej. Biszkopt wyszedł idealny i sprężysty. To chyba dlatego jeszcze łudziłam się, że jakoś da się go w roladę zwinąć. Bitą śmietanę i truskawki nałożyłam na całość no i… nie udało się :( Cóż, ciasta szkoda, bo dobre, coś trzeba zrobić. Przekroiłam je więc na pół i nałożyłam warstwy piętrowo co wcale nie było proste, bo nadzienie zdążyło się już porozjeżdżać. Jakkolwiek mi się to udało, wizualny efekt końcowy chyba jest do przyjęcia, jak sądzicie?

Biszkopt kakaowy z truskawkami


Biszkopt kakaowy z truskawkami
Składniki: 

Biszkopt:

  • 10 dag maki pszennej
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 łyżki gorzkiego kakao
  • 5 jajek (oddzielnie białka i żółtka)
  • 15 dag cukru
  • gorzkie kakao do oprószenia ciasta

Nadzienie:

  •  50 dag śmietany kremówki 36% (dwa małe opakowania)
  • 2-3 łyżki cukru pudru
  • 40 dag truskawek (lub opakowanie mrożonych)

Dodatkowo do dekoracji:
  • kilka truskawek
  • kakao granulowane do oprószenia

Uwaga: jeżeli chcemy użyć mrożonych owoców, należy wyjąc je wcześniej do temperatury pokojowej, najlepiej na sitko, aby od razu były odsączone z nadmiaru soku. 

Przygotowanie:

Mąkę przesiać do miski, wymieszać z proszkiem do pieczenia i kakao. Białka ubić na sztywną pianę, wstawić do lodówki. Żółtka utrzeć z cukrem na puszysta masę, dodać suche składniki i wymieszać łyżką, następnie delikatnie wmieszać ubite białka. 

Formę o wymiarach około 20x30 cm wyłożyć papierem do pieczenia, wlać ciasto i wyrównać wierzch. Piec w piekarniku nagrzanym do 190 stopni przez około 10-15 minut, aż ciasto będzie sprężyste, a wbity w nie patyczek suchy. 

Na blacie rozłożyć arkusz papieru do pieczenia i posypać spora ilością gorzkiego kakao. Upieczony biszkopt przełożyć na arkusz. Wierzch ciasta przykryć wilgotna ściereczką na 5 minut, po czym zabrać ściereczkę i odstawić ciasto do wystudzenia. 

Uwaga: problemem może wydawać się przeniesienie biszkoptu z formy na arkusz posypany kakao. Nie bójmy się jednak tego zrobić, ponieważ nasze ciasto jest sprężyste i nic mu się nie stanie. Po kilku chwilach od wyjęcia ciasta z piekarnika, powinno już nie być aż tak gorące, aby można się poparzyć. Mój biszkopt uniosłam na wraz z papierem do pieczenia, który wykładał formę i nałożyłam go sobie na dłoń i przedramię i w ten sposób przeniosłam na arkusz. 

Śmietanę kremówkę ubić mikserem, dodać cukier puder i wymieszać. Truskawki opłukać, usunąć szypułki i pokroić w kostkę (zostawić kilka do dekoracji). Wystudzony biszkopt, przekroić na pół,  wzdłuż krótszej krawędzi. Jedną część ułożyć na półmisku, posmarować cienką warstwą bitej śmietany, następnie nałożyć połowę pokrojonych owoców i przykryć warstwą bitej śmietany. Na wierzch delikatnie nałożyć drugi kawałek biszkoptu, posmarować cienką warstwą bitej śmietany, na której ułożyć pozostałe truskawki, ponownie nałożyć warstwę bitej śmietany. Całość obsypać granulowanym kakao i przybrać truskawkami. Przechowywać w lodówce. 

Biszkopt kakaowy z truskawkami

Biszkopt kakaowy z truskawkami

10 komentarzy:

  1. Nawet jeśli nie wyszło do końca tak jak miało, to i tak jestem przekonana, że smakuje świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale pysznie wyglada,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciacho wygląda przepysznie, chętnie bym kawałek porwała:).
    Pozdrawiam i zapraszam na swój blog,
    http://moje-kulinarne-rozterki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasto bajeczne ! Kawa + truskawki = R E W E L A C J A

    OdpowiedzUsuń
  5. Moje smaki :) ciasto wygląda super!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda wspaniale, mimo, że efekt wizualny niezamierzony. Najważniejsze, że było pycha :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj