niedziela, 17 lutego 2013

Sałatka jarzynowa


Czasem zastanawiam się czemu właściwie sałatka, w której jest jajko i jabłko nazywa się jarzynową? Cóż na razie pozostawię ten temat bez wyraźnej odpowiedzi.  
 
Odmian sałatki jarzynowej jest wiele, jednak ja robię zawsze wedlug jednego i tego samego przepisu, z marchewki, ogórków kiszonych i wspomnianych wcześniej jajek oraz jabłek. Właśnie taka sałatka była podawana zawsze w moim domu ( zwykle w okresie świąt).  Jednak na potrzeby domowników, robiono dwie wersje sałatki. Jedna z wymienionych wcześniej czterech składników i sosu majonezowo – śmietanowego, druga wersja zaś została wzbogacona o kukurydzę i groszek. Wiernie trzymam się tej tradycji i sałatkę przyrządzam zawsze podwójnie, ponieważ oboje z mężem wybieramy tylko jedną (różną) wersję dla siebie. (Tak naprawdę robię jedną, dzielę na pół i tylko dorzucam zawartość dwóch puszek: groszku i kukurydzy). 

Za czasów, kiedy jeszcze żywiłam się głównie frytkami i odmrażanymi kotletami od babci, zrobienie tej sałatki było dla mnie dużym wyzwaniem z racji sporej ilości krojenia, jaka towarzyszy jej przygotowaniu.  W tej chwili jednak robię ja szybko, a jeszcze szybciej zjadam :)

Sałatka jarzynowa

Składniki:
(przepis własny)
  • 4 jajka
  • 2 jabłka
  • 3-4 marchewki (zależnie od wielkości)
  • 0,5 kg ogórków kiszonych.

Opcjonalnie:

  • puszka groszku konserwowego
  • puszka kukurydzy konserwowej

Sos:

  • 2-3 kopiaste łyżki majonezu
  • 5 płaskich łyżek śmietany
  • łyżeczka musztardy
  • sól
  • cukier

Przygotowanie:

Marchewki ugotować i wystudzić. Jajka ugotować na twardo i dostawić do ostygnięcia. Ogórki kiszone i jabłka obrać ze skórki. Wszystkie składniki pokroić w drobną kostkę i wymieszać. (Ewentualnie dodać odsączony z zalewy groszek oraz kukurydzę). 

Z majonezu, śmietany i musztardy przygotować sos. Doprawić do smaku solą oraz cukrem. Sosem polać sałatkę i całość dokładnie wymieszać. 
 
Sałatka jarzynowa

4 komentarze:

  1. u mnie w domu zawsze dodaje się pora, selera i ziemniaki oraz do majonezu łyżkę czubatą musztardy:)no i oczywiście groszek, ale bez kukurydzy:) pyszna klasyka, którą każdy zna, ale robi inaczej:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jarzynowa to dla mnie klasyk. Ja robię ją jednak bez jabłka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. u mnie też taka sałatka to tradycja - zawsze marchewka, jabłko, jajko, kiszony, groszek i seler

    OdpowiedzUsuń
  4. Proszę ileż mamy odmian sałatki jarzynowej :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj