sobota, 2 lutego 2013

Kopytka z sosem grzybowym


Początkowo myślałam, że kopytka z sosem myśliwskim to dobry pomysł na szybki i prosty obiad. Wcześniej nie robiłam kopytek własnoręcznie, ale że kształtem nieco przypominają mi kluski leniwe pomyślałam, że zapewne tak samo szybko można je zrobić. Zadowolona wróciłam z pracy około 18 i zabrałam się za przygotowywanie obiadu. Kopytka i sos, bez zbytniego pośpiechu machnę maksymalnie na 19  – tak mi się wydawało. Niestety los bywa okrutny… Nie tylko nie wyrobiłam się w ciągu planowanej godziny, co gorsza gotowy obiad zaserwowałam wygłodniałemu mężowi dopiero po ponad dwugodzinnej batalii w kuchni! Możliwe, że przyczyną był również fakt, iż potrawę robiłam po raz pierwszy, a otrzymane ilości wystarczyłyby do nakarmienia wszystkich wygłodniałych mężów w promieniu kilku kilometrów. Kopytek wyszło na pięć niemałych  porcji, sosu natomiast wystarczyło na cztery razy.  Ale podobno od przybytku głowa nie boli. Za poradą babci zamroziłam zatem i kopytka i sos. Przyznam, że kolejne dania z wykorzystaniem tych „półproduktów” były za to rzeczywiście błyskawiczne. Sos wykorzystałam do kaszy, natomiast do kopytek zrobiłam nowy sos - grzybowy, który Wam dziś zaprezentuję.

Co do sosu myśliwskiego, nie do końca był udany ponieważ trzeba go było zagęszczać i trochę za mocny był smak wina. Ale spokojnie, jak tylko zrobię go ponownie, nieco zmieniając pierwotną recepturę i wyjdzie dobry, to na pewno podam przepis! 

Wracając do kopytek, podaję składniki na 5 porcji, także sami zdecydujecie, czy zredukujecie składniki do własnych potrzeb, czy też zamrozicie część, tak jak to uczyniłam, aby po czasie cieszyć się na nowo ich smakiem,  robiąc szybki obiad. 

Kopytka z sosem grzybowym

Składniki:

Kopytka:

  • 80 dag ziemniaków
  • 2,5 szklanki mąki
  • 0,5 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 2 jajka
  • sól

Sos grzybowy:

  • kilka suszonych grzybów (12-15g)
  • cebula
  • kostka bulionu grzybowego
  • łyżka masła
  • łyżka mąki
  • 0,5 szklanki gęstej śmietany ( 18%)
  • sól i pieprz


Przygotowanie:

Kopytka:

Ziemniaki obrać i ugotować w osolonej wodzie.  Następnie odcedzić i jeszcze ciepłe zgnieść lub zmielić. Odstawić do wystudzenia. Na stolnicę wysypać mąkę i dołożyć do niej przestudzone ziemniaki. Dodać jajka i mąkę ziemniaczaną. Szybko zagnieść ciasto. (Jeżeli będzie zbyt rzadkie, można dosypać mąki). Formować wałeczki o średnicy około 2 cm i lekko je spłaszczyć. Kroić skośne kluseczki o długości 4-5 cm. Tak przygotowane kopytka, wkładać do osolonej wrzącej wody i gotować 2-3 minuty, do momentu, kiedy kluseczki wypłyną na powierzchnię. Delikatnie wyjmować je łyżką cedzakową. 

Sos grzybowy:

Grzyby moczyć kilka godzin. W tej samej wodzie, w której się moczyły grzyby ugotować je, a kiedy przestygną pokroić w paski. Wywaru nie należy wylewać.  

Masło rozpuścić w rondlu lub głębszej patelni. Cebulę obrać, posiekać i zeszklić na maśle. Do cebuli dodać pokrojone grzyby, całość podsmażyć i oprószyć mąką. Po chwili dodać wywar z grzybów oraz kostkę bulionową. Przyprawić solą oraz pieprzem i dusić kilka minut. Do śmietany wlać dwie-trzy łyżki sosu, wymieszać i tak zahartowaną śmietanę dodać do reszty składników (gdybyśmy dodali samą śmietanę od razu mogłaby ona zważyć sos). Całość dusić jeszcze kilka minut i kiedy sos będzie wystarczająco gęsty polać nim kopytka. 

Kopytka z sosem grzybowym

2 komentarze:

  1. Jak ja dawno nie robiłam kopytek. A z takim sosem to same pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ojj ale bym zjadła, uwielbiam taki sosik !

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj