poniedziałek, 18 lutego 2013

Tort bananowy - bez pieczenia

Banany zdecydowanie znajdują się w czołówce na liście moich ulubionych owoców. Ich dużą zaletą jest fakt, że w przeciwieństwie do pysznych truskawek, malin czy jagód, świeże banany można kupić o każdej porze roku. Wybornym pomysłem na sobotnie, niestety jeszcze zimowe popołudnie, wydało mi się zrobienie bananowego tortu! Ciasto wyszło na prawdę pyszne. Mój torcik to doskonały przysmak na poobiedni deser, a ładnie udekorowane może być też dobrym pomysłem na specjalną okazję. 

Ugotowane z cukrem, sokiem z cytryny i odrobiną wody, a następnie rozgniecione banany połączyłam z ubitymi oddzielnie żółtkami i białkami oraz z bitą śmietaną. Krem ułożyłam na spodzie z herbatników i mieszanki mlecznej i gorzkiej czekolady. Dzięki dodaniu żelatyny, po dwóch godzinach w lodówce masa idealnie zastygła. Ciasto bananowe smakuje wybornie, puszysty krem jest lekki, delikatny i wprost rozpływa się w ustach. Dla lepszego efektu wizualnego, wierzch tortu udekorowałam plasterkami banana, rozetkami bitej śmietany oraz posiekaną czekoladą. W przepisie z którego korzystałam, proponowano wierzch ciasta pokryć podgrzanym dżemem owocowym. Ten pomysł jednak nie przypadł mi do gustu, za to z mojej dekoracji byłam wielce zadowolona!

Jeżeli lubicie banany to ciasto na pewno Wam posmakuje! 

Tort bananowy
Tort bananowy
Składniki:

  • tłuszcz do wysmarowania blaszki
  • ok. 10 sztuk herbatników
  • 150 g czekolady mlecznej lub gorzkiej ( u mnie pół na pół)

Krem:

  • 4 banany
  • 4 łyżeczki żelatyny
  • 200 ml śmietany kremówki (36%)
  • 3 jajka
  • 6 łyżek cukru
  • sok z 1 cytryny

Do dekoracji:

  • 100 ml śmietany kremówki (36%)
  • łyżka cukru pudru
  • banan
  • 2 kostki czekolady mlecznej lub gorzkiej ( u mnie gorzka)

Przygotowanie:

Dno tortownicy posmarować tłuszczem, następnie wyłożyć herbatnikami. (herbatniki można lekko nasączyć np. herbatą, aby spód łatwiej się kroił). Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej i jeszcze ciepłą przykryć herbatniki. Tak przygotowany spód ciasta odstawić do wystygnięcia. 

4 banany obrać, pokroić w plasterki i wrzucić do garnka. Dodać 3 łyżki cukry, sok z cytryny, niewielka ilość wody i gotować kilka minut. Następnie banany rozgnieść widelcem. 

Żelatynę namoczyć w zimnej wodzie (nalać tyle wody, aby pokryła wierzch żelatyny), kiedy napęcznieje, podgrzać aż się rozpuści. Tak przygotowany roztwór połączyć z bananami. 

Białka oddzielić od żółtek. Żółtka ubijać mikserem z 3 łyżkami cukru do uzyskania jednolitej masy. Białka ubić na sztywną pianę, podobnie jak  200 ml śmietany kremówki. 

Do masy bananowej dodać ubite żółtka i wymieszać, następnie dodać bitą śmietanę, a na koniec białka. Krem delikatnie wymieszać i przełożyć do tortownicy na skrzepniętą czekoladę. Ciasto wstawić na 2-3 godziny do lodówki. 

Przed podaniem ubić 100 ml kremówki, po czym dodać cukier puder i wymieszać. Na wierzchu ciasta ułożyć plasterki banana, na każdym plasterku wycisnąć ze szprycy rozetkę słodkiej, bitej śmietany. Dwie kostki czekolady posiekać nożem i wiórkami posypać tort. (to jest oczywiście tylko moja propozycja dekoracji, tort można przybrać na wiele innych sposobów). 

Tort bananowy

Tort bananowy

Tort bananowy

5 komentarzy:

  1. Właśnie robie i wygląda pysznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kompletnie nie wyszło. Masa się zważyła, nie ścięła i było koszmarnie niesmaczne. Przepis jest za mało szczegółowy, trzeba kombinować z proporcjami. Dla mnie nie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przykro mi, że ciasto nie wyszło, każdemu czasem coś nie wyjdzie, nie należy się przejmować :). Przyczyny zważenia masy mogą być różne, natomiast ilości wszystkich składników są dokładnie podane.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie siedzi w lodówce ciekawa jestem czy wyjdzie :) to moje pierwsze ciasto robione od podstaw mam nadzieję, że będzie dobre :P

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj