sobota, 23 marca 2013

Mazurek czekoladowy i najlepsza polewa czekoladowa - z przepisu mojej babci

Przepis na mazurek czekoladowy, który dziś Wam zaprezentuję, należy do moich rodzinnych receptur, przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Od kiedy tylko pamiętam, u mnie w domu w każde święta mazurek gościł na stole. Od lat ten sam niezmienny, fantastyczny zapach i smak.

Mazurek czekoladowy
Spód mazurka to bardzo delikatne, kruche ciasto z lekką cytrynową nutą. Polewa czekoladowa, niezwykle aromatyczna i rozpływająca się w ustach. Żeby wiedzieć o czym mówię, musicie go spróbować!

Zwykle moja babcia i ja pieczemy jeden duży mazurek i nawet nie konieczne jest jego dodatkowe przybranie. W tym roku jednak, podzieliłam ciasto na dwie części, w celu zrobienia dwóch mniejszych mazurków, co dało mi możliwość zróżnicowanego udekorowania. Jeden z nich ozdobiłam skórką pomarańczową, a z rodzynek i płatków migdałowych ułożyłam kwiatki. Na drugim zaś, wykorzystałam kontrastującą polewę z białej czekolady, którą przy pomocy rękawa cukierniczego (zrobionego z papieru do pieczenia) zrobiłam nieregularne „mazy”.  Efekt widoczny na zdjęciach.

Mazurek czekoladowy
(Zauważalne w tle na niektórych zdjęciach wstążkowe kurczaki, zrobiłam jeszcze w zeszłym roku, ciekawa jestem czy się Wam podobają?)

Mazurek czekoladowy

Rada: Do tego ciasta wykorzystamy całą cytrynę. Warto nie wyrzucać wyciśniętych połówek, ponieważ mogą nam one posłużyć jako pochłaniacz zapachów. Często zostawiam takie kawałki cytryny np. w lodówce lub w szafce obok kosza na śmieci. Dobrze sprawdzą się też włożone do koszyczka ze sztućcami do zmywarki. Należy jednak pamiętać, aby po każdym myciu taką wyciśniętą połówkę z cytryny wymienić. Jeśli jednak lubimy pić np. herbatę z cytryną nie powinno to stanowić problemu. 


Składniki na ciasto do formy dużej, standardowej formy o wymiarach 35x40 cm

Ciasto:
Mazurek czekoladowy
  • 35 dag mąki pszennej (plus do podsypywania)
  • 3 łyżki cukru pudru (pełne)
  • 25 dag masła w temperaturze pokojowej
  • 3 żółtka
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • skórka z jednej cytryny
  • sok wyciśnięty z jednej cytryny

Polewa:
  • 12 pełnych łyżek cukru pudru (około 25 dag)
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki kakao
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 4 łyżki mleka
  • 15 dag masła

Przygotowanie:

Ciasto:
Mąkę przesiać na stolnicę, wymieszać z cukrem pudrem i proszkiem po pieczenia. Na środku zrobić dołek i wrzucić żółtka, wymieszać. Dodać masło i drobno posiekać je nożem (ważne jest, aby masło było na prawdę drobno pokrojone), mieszając jednocześnie z pozostałymi składnikami. Na koniec dodać skórkę z cytryny i stopniowo dolewać sok równomiernie go rozprowadzając. Zagnieść ciasto. (Ciasto powinno się bardzo łatwo i szybko zagnieść, w około 2 minuty).

Ok. 1/3 ciasta odkroić i odłożyć na później do wylepienia brzegów mazurka. Pozostałą część ciasta rozwałkować na posypanej mąką stolnicy i przenieść na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.

Rada:  Ciasto można rozwałkować bezpośrednio na odpowiednio wymierzonym kawałku papieru do pieczenia. Zwykle robię tak, że na stolnicy rozgniatam placek, a potem formuję wałkiem kształt jak najbliższy prostokąta już na papierze do pieczenia. Następnie delikatnie zsuwam papier do pieczenia z ciastem z kuchennego blatu na blachę i nożem odkrawam nadmiar ciasta po bokach. Tymi odkrojonymi kawałkami wylepiam ręcznie pozostałe wolne przestrzenie i w ten sposób otrzymuję idealny prostokąt

Odłożony kawałek ciasta podzielić na cztery części, następnie palcami formować cienkie wałeczki. Każdy wałeczek ułożyć na brzegu ciasta i delikatnie docisnąć z obu stron tworząc rant. Ciasto piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni (najlepiej w funkcja termo obiegu) przez około 20-25 minut, do uzyskania złotego koloru.

Uwaga: W czasie pieczenia ciasto lekko się skurczy i mogą powstać otwory w miejscach naszego ręcznego łączenia ciasta. Nie należy się tym jednak przejmować, ponieważ otwory przykryje polewa i nasze ciasto będzie wyglądać idealnie!

Po upieczeniu spodu mazurka, ciasto odstawić do wystudzenia.

Uwaga: Spód mazurka możemy przygotować nawet dzień lub dwa wcześniej, odstawić i przykryć ściereczką. 

Polewa:
Do niewielkiego garnka wsypać cukier puder, obie mąki, kakao i wlać mleko. Następnie garnek ustawić na małym ogniu i podgrzewać, cały czas mieszając do rozpuszczenia i połączenia się składników. Kiedy polewa się zagotuje (będą widoczne bąbelki), zdjąć ją z ognia i dodać masło. Mieszać do tej pory, aż całe masło się rozpuści i wchłonie w polewę. Następnie spód mazurka polać polewą i za pomocą np. łyżki równomiernie ją rozprowadzić po cieście. Ciasto odstawić do zastygnięcia polewy ewentualnie udekorować wedle uznania.

Rada: Aby polewa szybciej zastygła, ciasto warto wstawić do lodówki na 2-3 godziny lub na noc. 

Uwaga odnośnie dekorowania: mazurka możemy udekorować skórka pomarańczową, migdałami, orzechami włoskimi czy też wiórkami kokosowymi. Tego typu dekoracje należy wykonać zanim polewa zastygnie. Jeżeli natomiast chcemy zrobić inną dekorację np. z polewy z białej czekolady, trzeba zaczekać, aż polewa czekoladowa zastygnie, inaczej obie polewy mogłyby się połączyć i nie uzyskalibyśmy zamierzonego efektu.

Mazurek czekoladowy
Mazurek czekoladowy
Mazurek czekoladowy
Wielkanocne Smaki III

14 komentarzy:

  1. Robię bardzo podobną polewę :) Mazurek wygląda pysznie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam pytanie, jak przygotować tą skórkę z cytryny? Wystarczy wyszorowaną zetrzeć na tarce?

      Usuń
    2. Dokładnie tak, cytrynę trzeba dokładnie umyć i zetrzeć skórkę na tarce o drobnych oczkach!

      Usuń
  2. Mazurek wygląda po prostu obłędnie! Wstążkowe kurczaki zauważyłam od razu, są super- marzy mi się taki :) Dziękuję za pyszny wpis do mojej akcji na durszlaku :) Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło! Cieszę się, że mogłam się przyłączyć do akcji. A kurczaki są naprawdę proste do zrobienia tylko czasochłonne :) Pozdrawiam!

      Usuń
  3. też dziś robiłam mazurki :) w tym różany

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno będzie pyszny! Różanego jeszcze nigdy nie miałam okazji piec.

      Usuń
  4. Jak przygotować do tego mazurka skórkę z cytryny?

    OdpowiedzUsuń
  5. Cytrynę należy dokładnie umyć i zetrzeć skórkę na tarce o drobnych oczkach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdecydowanie polewa czekoladowa zrobiona na mące jest lepsza. Kiedyś próbowałem robić na żelatynie ale to nie jest to samo, polewa sie bardzo klei. W smaku jest bardzo podobna, lecz jednak palce są bardziej brudne. A co do dekoracji, szkoda, że nie dodałaś płatków migdałów tak jak pisałaś. Zdjęcia byłyby ładniejsze. Aż zachciało mi się zrobić mazurka, nie ważne, że nie ma świat :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale mi narobiłaś smaka :D jak tak patrzę na te mazurki, to mam ochotę pochrupać je :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dawno nie było już u mnie w domu mazurka, nawet moja mama nie piekła ich od bardzo dawna. Ale z tym przepisem mam zamiar przypomnieć sobie smak mazurka! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj