piątek, 6 grudnia 2013

Korzenny dżem dyniowo – gruszkowy

Na początku miałam zamiar zrobić dżem gruszkowy. Z dyni, która została mi po ugotowaniu KREMU DYNIOWEGO, planowałam usmażyć placki. Jednak, ponieważ dynię pokrojoną w kostkę zamroziłam, nie byłoby możliwe starcie jej na tarce, a zblendowana nie do wszystkie się nadaje. Pomyślałam, że najlepiej będzie jeśli zrobię z niej dżem. U GRAŻYNY zobaczyłam przepis w którym dynia, gruszki i jabłka występują razem. To połączenie wydało mi się bardzo dobrym pomysłem. Mój przepis jednak jest zupełnie inny, ponieważ jabłko jest tylko dodatkiem. Dominować miała dynia i tak właśnie jest.
 
Korzenny dżem dyniowo – gruszkowy

Korzenne przyprawy nadają niesamowity aromat. Podana ilość cukru jest moim zdaniem idealna, ponieważ dżem jest słodki, ale nie za słodki. Jeżeli jednak obawiacie się, czy taki smak przypadnie Wam do gustu, dodajcie najpierw mniej cukru i spróbujcie. Niektórzy mogą chcieć dodać go jeszcze więcej.

Korzenny dżem dyniowo – gruszkowy

Przepis własny 

Składniki na 5 słoiczków:
  • ok. 760 g dyni
  • 3 gruszki*
  • 1 jabłko
  • sok z 0,5 cytryny
  • 200 ml wody
  • szczypta imbiru
  • szczypta kardamonu
  • 2 szczypty cynamonu
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • 180 g cukru
*420 g – waga gruszek pokrojonych w kostkę



Przygotowanie:

Dynię, gruszki i jabłko pokroić w kostkę (jeżeli używamy mrożonej dyni, należy ja wcześniej rozmrozić i zblendować) i umieścić w garnku. Wlać 200 ml wody, sok z cytryny i wymieszać. Dusić na wolnym ogniu pod przykryciem przez 30 minut. Dodać wszystkie przyprawy i dusić kolejne 30 minut. Dżem odstawić do następnego dnia.

Drugiego dnia zblendować wszystkie składniki w garnku i dusić na małym ogniu przez 60 minut, bez przykrycia, od czasu do czasu mieszając. Następnie przykryć i odstawić. Trzeciego dnia ponownie dusić na małym ogniu przez 60 minut, lub dłużej, do uzyskania pożądanej konsystencji. W połowie duszenia dodać cukier i wymieszać. Gorący dżem przełożyć do wyparzonych, suchych słoików, mocno zakręcić, postawić do góry dnem, owinąć kocem i zaczekać, aż słoiki całkiem ostygną (dodatkowo można je pasteryzować, jednak ja tego nie robiłam). Przechowywać w chłodnym miejscu. Dżem podawać z pieczywem, białym serem lub naleśnikami. Można go także wykorzystać jako marmoladę do ciastek lub tartaletek.

Czas przygotowania: 3 godziny
Czas oczekiwania: 3 dni

Korzenny dżem dyniowo – gruszkowy

Korzenny dżem dyniowo – gruszkowy
 

2 komentarze:

  1. poproszę chociaż łyżkę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że smakował , taki z dominującą dynią na pewno jest pyszny :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj