czwartek, 19 grudnia 2013

Uszka z grzybami do barszczu

Wierzcie mi lub nie, ale pierwszy raz robiłam samodzielnie uszka do barszczu. Nie było to wcale takie proste, a pierwsza próba zupełnie się nie powiodła. Powody były co najmniej trzy. Po pierwsze przepis na ciasto, który początkowo wybrałam nie sprawdził się. Po rozwałkowaniu ciasto wciąż tak się kleiło, że ulepienie uszek było praktycznie nie możliwe, ponieważ ciasto mocno przywierało do blatu. Drugi błąd jaki zrobiłam to chęć ulepienia zbyt małych uszek. Wycięłam bowiem kwadraty o boku 3cm, nałożyłam niewiele farszu i po zlepieniu jednego uszka doszłam do wniosku, że zrobienie większej ilości zajmie mi wiele godzin. Trzecim powodem mojego niepowodzenia było po prostu wyjątkowo złe samopoczucie tego dnia, które skutkowało brakiem cierpliwości, bardzo szybką irytacją i niechęcią do robienia czegokolwiek, a mozolnych prac w szczególności. Nie zastanawiając się długo, farsz, który wyszedł idealnie zamroziłam, a ciasto wyrzuciłam.  

Uszka z grzybami
 
Podejście drugie jak widać na załączonych zdjęciach wyszło lepiej. Jeszcze nie doskonale, bo uszka takie trochę koślawe, niektóre się do siebie przylepiły w  oczekiwaniu na gotowanie, ale wyszły bardzo smaczne :). Ciasto zrobiłam takie jak na PIEROGI, za radą babci wykrawałam ciasto szklanką o średnicy 6cm. I tym sposobem w ciągu 1,5 godziny ulepiłam 65 uszek :).


Przepis własny
Uszka z grzybami

Składniki:

Ciasto:
  • ¾ szklanki ciepłej wody
  • 1 pełna łyżka oliwy z oliwek
  • 1 jajko
  • 300 g mąki (plus sporo do podsypywania)
  • szczypta soli
Farsz:
  • 40 g suszonych prawdziwków lub podgrzybków
  • nieduża cebula
  • 2 łyżki oliwy
  • jajko
  • 1-2 łyżki bułki tartej
  • sól morska
  • świeżo zmielony czarny pieprz

Przygotowanie:

Grzyby namoczyć przez noc, następnie ugotować, aż będą miękkie. Odcedzić i odstawić do przestudzenia. Grzyby i cebulę drobno posiekać, podsmażyć na oliwie. Zestawić z ognia, dodać jajko, przyprawy i tyle bułki tartej, aby farsz nie był zbyt luźny (tak przygotowany farsz można zamrozić).
  
Przygotować ciasto. W tym celu w misce wymieszać wodę z oliwą i jakiem, następnie dodać mąkę z solą i wyrobić gładkie ciasto (podsypując w razie potrzeby mąką – ciasto ma być luźne, ale nie lepić się do rąk). Ciasto podzielić na dwie części. Jedną przykryć, drugą cienko rozwałkować i wycinać np. szklanką małe krążki. Na środku każdego kawałka ciasta układać po 0,5 łyżeczki farszu, skleić brzegi, a następnie dwa końce formując uszka. Ścinki ciasta zlepić i ponownie rozwałkować. Tak samo postępować z drugą częścią ciasta, aż do wykończenia farszu (gotowe uszka przykryć ściereczką, aby ciasto nie schło).  

Uszka wrzucać do osolonego wrzątku i gotować, aż wypłyną na wierzch.  Przełożyć do miski, skrapiając kolejne porcje oliwą z oliwek, aby się nie posklejały. Podawać z CZERWONYM BARSZCZEM, ewentualnie wystudzone uszka można zamrozić. Smacznego!

Czas przygotowania: 2 godziny


Uszka z grzybami
 
Uszka z grzybami

Uszka z grzybami

1 komentarz:

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj