piątek, 29 marca 2013

Motylki, lukier królewski i życzenia świąteczne.

Pamiętacie moją czekoladową babkę z niebieską polewą? Wspomniałam Wam wtedy, że mam pewien plan co do wykorzystywania barwników. Chodziło mi właśnie o ciasteczka motyle, więc jak widać poniżej plan się udał! Kolorowe, wiosenne motyle zagościły w moim domu :)

Ciasteczka motyle
Przepis na ciasteczka, lukier oraz dekoracje pochodzi z pisma „Dekoracja ciast”(plus kilka moich uwag). Była to moja druga przygoda z barwnikami, ale pierwsza z lukrem królewskim. Napracowałam się naprawdę mocno. Łącznie zrobienie 14 motyli zajęło mi około 4 godziny. Może trwało to tak długo z uwagi na fakt, że po raz pierwszy robiłam takie „cuda”? Nie wiem, w każdym razie przy ostatnich ciastkach ręką mi drżała jak u staruszki (od wyciskania lukru) :P. Ale z efektu nie tylko ja byłam zadowolona, także warto było!

Ciasteczka motyle
Ciasteczka są doskonałe w smaku, nawet bez dekoracji (nie mogłam się powstrzymać i zjadłam kilka), a kształt można wyciąć dowolny.

Mam nadzieję, że wraz ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi,  przyjdzie do nas prawdziwa wiosna, a nie tylko ta kalendarzowa. Życzę Wam ciepłych, pogodnych, rodzinnych i kolorowych Świąt Wielkanocnych. Spróbujmy na prawdę odpocząć, oderwać się od codziennych obowiązków i cieszyć się chwilami spędzonymi z najbliższymi osobami!

A teraz przepis:

CIASTKA

Składniki na 18-25 ciastek:
  • 250 g mąki pszennej + do podsypywania
  • 125 g cukru
  • 125 g masła w temperaturze pokojowej
  • jajko
  • łyżeczka ekstraktu waniliowego ( u mnie aromat)

Przygotowanie

Mikserem utrzeć miękkie masło z cukrem. Dodać jajko i aromat waniliowy, wymieszać. Przesianą mąkę stopniowo dodawać do ciasta. Zagnieść ciasto, uformować kulę, zawinąć w folię i włożyć do lodówki na 0,5-1 godzinę (ciasto będzie się mocno lepić, ale nie dodawajmy więcej mąki, kiedy poleży w lodówce stężeje).

Ciasto rozwałkować na posypanej mąką stolnicy na grubość ok. 4mm (placek nie może być za cienki, ponieważ ciastka połamią się) i wykrawaczką w kształcie motyla wyciąć ciastka. Motyle ułożyć na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni na złoty kolor, przez około 10-15 minut. Po tym czasie motyle wyjąć, studzić na kratce.

Rada: jeżeli chcemy dekorować motyle, ciastka można przygotować i upiec dzień wcześniej.

LUKIER KRÓLEWSKI 

Składniki:
  • 500 g cukru pudru
  • białka z dwóch jajek
  • łyżeczka soku z cytryny

Przygotowanie:

Cukier puder przesiać do miski, dodać białka i sok z cytryny. Ubijać blenderem ok. 4-5 minut do uzyskania gładkiej masy (ewentualnie wymieszać dokładnie drewnianą łyżkę – 6-7 minut). Gotowy lukier powinien tworzyć sztywny stożek, jednak do naszej dekoracji potrzebna będzie konsystencja średniej gęstości (lukier ma spływać z łyżki, ale nie za szybko, mniej więcej tak jak nieubita śmietana kremówka). Jeżeli lukier jest za gęsty, można dodać kroplę soku z cytryny i dokładnie wymieszać.  

Uwaga: poniżej zamieszczam zdjęcie obrazujące trzy gęstości lukru. Zdjęcie pochodzi z pisma „Dekoracja ciast”.



Uwaga: lukier królewski jest gotowy do użycia od razu po przygotowaniu, jeżeli jednak chcemy go wykorzystać później, należy przełożyć go do szczelnego pojemnika, przykryć wilgotną ściereczkę i zamknąć wieczko. W lodówce można przechowywać lukier do pięciu dni. Przed użyciem lukier należy ponownie ubić.

MOTYLE

Składniki:
  • 12 kruchych ciastek z powyższego przepisu
  • 450 g lukru królewskiego ( z powyższego przepisu lub kupionego w proszku)
  • trzy barwniki spożywcze: niebieski, zielony, fioletowy ( w proszku lub w żelu)
  • woda

Przygotowanie:

Lukier podzielić na trzy części po 150 g (jeżeli używasz lukru w proszku, dolej do niego odrobinę wody, do uzyskania konsystencji średniej gęstości. Wodę dodawaj po kilka kropel, ponieważ jeśli dodasz za dużo, lukier będzie trudno zagęścić). Dwie miseczki z lukrem odstawić i przykryć wilgotną ściereczką. Do 150 g lukru dodać niebieski barwnik (barwnik dodawaj powoli, za pomocą wykałaczki, do uzyskania pożądanego nasycenia koloru) i wymieszać metalową łyżką.

Końcówkę cukierniczą z małym okrągłym otworem, umieścić wewnątrz rękawa cukierniczego lub odciąć końcówkę rękawa tworząc mały otwór. Do rękawa nałożyć trzy łyżeczki niebieskiego lukru, rękaw zawinąć na górze kilka razy, wycisnąć odrobinę masy na próbę (aby pozbyć się powietrza z rękawa).  Delikatnie ściskając rękaw, prowadzić do palcem wskazującym i rysować linię wzdłuż krawędzi ciastka. Czynność powtórzyć na 3 ciastkach. Pozostały w rękawie lukier zostawić na później – będzie potrzebny do zrobienia kropek i korpusów na motylach zielonych i fioletowych.

Niebieski lukier pozostały w misce rozcieńczyć odrobiną wody ( około 1-1,5 małej łyżeczki wody) do uzyskania rzadkiej konsystencji (patrz zdjęcie konsystencji lukru u góry). Rękaw cukierniczy napełnić lukrem, a następnie wypełnić nim obrysowane kształty (w celu równomiernego rozłożenia lukru na skrzydłach motyli, pomagałam sobie wykałaczką).  

Tak przygotowane motyle pozostawić na wyschnięcia na około 2-4 godziny (kontynuować dekoracje możemy, jeżeli lukier na ciastkach zastygnie, można to delikatnie sprawdzić palcem).

W taki sam sposób jak zrobione zostały niebieskie motyle, udekorować kolejnych osiem ciastek używając zielonego i fioletowego lukru (za każdym razem zostawiaj w rękawie cukierniczych lukier średniej gęstości, będzie potrzebny do wykonania kropek i korpusów motyli)

Kiedy skrzydła motyli zastygną, za pomocą pozostawionego średnio gęstego lukru w trzech rękawach wykonać kropeczki: na niebieskich motylach, wycisnąć fioletowe kropki, na zielonych, niebieski, a na fioletowych zielone.

Następnie wykonać korpusy motyli. Wycisnąć duża kropkę w miejscu główki, a drugą kropkę przeciągnąć wzdłuż tułowia motyla. Na niebieskich motylach wycisnąć zielone korpusy, na fioletowych niebieski, a na zielonych fioletowe.

Tak udekorowane motyle pozostawić do zastygnięcia.

Ciasteczka motyle

Ciasteczka motyle
Wielkanocne Smaki III

14 komentarzy:

  1. Zachęcam do zrobienia. Jadłam - są bardzo pyszne. Idealne kruche ciasto w połączeniu z lukrem - bajka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też takie chcę :)

    --
    Pozdrawiam i zapraszam również do siebie: www.kulinarnyblog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sam raz będzie ciut wolnego, to można zrobić :)

      Usuń
  3. Śliczne wyszły Ci i wskazówki dotyczące lukru bardzo przydatne :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękne wyszły. Bardzo ładne kolory. A u mnie wielkie pieczenie mazurków i bab :)

    www.mojezycie-przedslubem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Iście wiosennie, i to z jakimi kolorami :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepiękne!!! wyglądają tak pysznie że muszę je zrobić:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie to samo pomyślałam, kiedy zobaczyłam je w gazecie :)

      Usuń
  7. Przepiękne, napracowałaś się. Czy barwniki można kupić w sklepie, czy tylko w internecie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że się podobają :) Wiesz podejrzewam, że można kupić w sklepie, jednak osobiście nawet ich nie szukałam. Na allegro znalazłam na tyle atrakcyjną ofertę, że byłam w pełni usatysfakcjonowana :)

      Usuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj