niedziela, 14 kwietnia 2013

Lukrowany sernik łowicki

Sernik łowicki jest bardzo prosty do zrobienia. Masa serowa jest puszysta i nie za słodka. Dodatkowa dekoracja urozmaica wrażenia wizualne oraz smakowe.

Lukrowany sernik łowicki

Sernik można udekorować na wiele sposobów. Możemy posypać go kruszonką, owocami lub wiórkami kokosowymi albo polać polewą. Tym razem zdecydowałam się na lukrowanie ciasta lukrem królewskim. Po bokach ozdobiłam sernik orzechami włoskimi, a po wierzchu dla kontrastu kolorystycznego zrobiłam „mazy” z polewy czekoladowej. W poniższym przepisie podaję Wam informację, jak zrobić właśnie taką dekorację.

Lukrowany sernik łowicki

Składniki na ciasto:

Spód:

  • 220 g ciasteczek digestive
  • 80 masła

Masa serowa:

  • 720 g sera twarogowego na sernik
  • 4 jajka
  • 72 g cukru
  • 3 łyżki maki ziemniaczanej

Uwaga: jeżeli chcemy zrobić sernik z całego kilograma sera proporcje pozostałych składników będą następujące: 6 jajek, 100 g cukru, 3 łyżki mąki ziemniaczanej. 
Lukrowany sernik łowicki

Dekoracja:

Lukier królewski średniej gęstości:

  • 500 g cukru pudru
  • 2 białka
  • 3 łyżeczki soku z cytryny

Polewa czekoladowa:

  • 38 g czekolady mlecznej lub gorzkiej (u mnie gorzka)
  • 18 g masła
  • łyżka mleka
  • 47 g cukru pudru

Dodatkowo:

  • orzechy włoskie

Przygotowanie:

CIASTO

Masło rozpuścić w rondelku i przestudzić. Ciasteczka digestive rozgnieść na pył ( można użyć do tego wałka, tłuczka do mięsa lub do ziemniaków albo blendera). Wymieszać dokładnie ciastka z masłem, wyłożyć równo dno tortownicy i wstawić do lodówki. 

Białka ubić mikserem na sztywną pianę. Żółtka utrzeć z cukrem na gładką masę, dodać mąkę ziemniaczaną i wymieszać. Masę z żółtek połączyć z twarogiem, mieszając łyżką, a następnie delikatnie, ale zdecydowanie wmieszać ubite wcześniej białka. 

Ciasto wyłożyć na schłodzony spód i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 70 minut. Następnie zmniejszyć temperaturę do 170 stopni i piec jeszcze przez około 30 minut. Ciasto studzić w piekarniku. 

Rada: Jeżeli wierzch sernika za bardzo się będzie rumienił, w połowie pieczenia można przestawić funkcję piekarnika na grzanie dolne.

DEKORACJA

Cukier puder przesiać do miski, dodać białka oraz sok z cytryny i wymieszać dokładnie blenderem lub mikserem (przez 4-5 minut). 

Uwaga: więcej informacji na temat przygotowania lukru królewskiego znajdziesz TU

Wystudzony sernik pokryć równomiernie lukrem za pomocą szpatuły lub szerokiego noża. Zanim lukier zastygnie, po bokach ciasta wciskać delikatnie kawałki orzechów włoskich. Odstawić do zastygnięcia.

W celu przygotowania polewy w kąpieli wodnej rozpuścić czekoladę z mlekiem i masłem (cały czas mieszając). Kiedy składniki się połączą zdjąć rondelek z kąpieli wodnej, dodać cukier puder i dokładnie wymieszać (łyżką lub blenderem) do uzyskania gładkiej polewy. Tak przygotowana masę umieścić w worku cukierniczym lub szprycy i dowolnie udekorować zastygniętą powierzchnię lukru.

Lukrowany sernik łowicki

Lukrowany sernik łowicki

13 komentarzy:

  1. Cudowny serniczek i taki wysoki i puszysty :) mmmm...
    Mogę zapytać jakiego jakiej wielkości foremkę miałaś i serka użyłaś? Z wiaderka, czy twaróg do mielenia? i jeśli mogę Cię prosić to podaj firmę. Jak nie chcesz pisac tu to na meila możesz: adzia281186@wp.pl
    mam straszny problem żeby znaleźć dobry ser. Nawet z najlepszych przepisów z których kiedyś wychodziły mi świetne serniki wychodzą zbite i niskie :(
    Czekam na odp i serdecznie pozdrawiam zapraszając do siebie :)
    http://zaczynamyoddeseru.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że sernik się podoba :) Do pieczenia użyłam tortownicy o średnicy 22 cm, a jeżeli chodzi o ser, użyłam gotowego twarogu takiego w wiaderku o nazwie "twaróg łowicki" firmy Łowicz (skąd zresztą pochodzi nazwa mojego sernika) :)
      Masz racje, że trudno jest o dobry ser, np. niektóre są zbyt rzadkie i masa serowa w ogóle się nie trzyma bez formy. Ale ten łowicki używałam już kilka razy zarówno do dużych serników jak i w wersji mini w formie muffinek i nie miałam z nim problemów.
      Z chęcią zajrzę do Ciebie :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Dziękuję za miłe słowa, cieszę się, że Wam się podoba!

    OdpowiedzUsuń
  3. Sernik nie jest dla mnie tym co tygrysy lubią najbardziej... ale robisz takie zdjęcia, że spróbowałabym jak nic... O Jeżu ! Dekoracja na babkach odlotowa - dla mnie to syzyfowa praca...Cudo.
    Wpis z makaronem sprawił,że przypomniałam sobie jak dawno nie jadłam po neapolitańsku :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że Ci się podoba! Owszem jest to czasem ciężka praca, ale dla mnie to jest sposób na odreagowanie codziennych stresów, a radość z jaką bliskie mi osoby zjadają te smakołyki jest wielką nagrodą!

      Usuń
  4. Wygląda cudnie, bardzo oryginalna i naprawdę śliczna ta dekoracja :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Drukuj